Pengenalan stamping bahagian

- 2021-08-26-

Dari keluli dunia, 60 hingga 70% adalah plat, yang kebanyakannya dicap menjadi produk siap. Badan kereta, casis, tangki bahan bakar, sirip radiator, drum dandang, cangkang kontena, motor, kepingan keluli silikon teras besi elektrik, dan lain-lain semuanya dicop dan diproses. Terdapat juga sebilangan besarmencantum bahagiandalam produk seperti instrumen, peralatan rumah tangga, basikal, mesin pejabat, dan peralatan hidup.
Berbanding dengan coran dan pelekapan, bahagian stamping mempunyai ciri-ciri ketipisan, keseragaman, ringan dan kekuatan. Stamping dapat menghasilkan benda kerja dengan pengeras, tulang rusuk, beralun atau bebibir yang sukar dihasilkan dengan kaedah lain untuk meningkatkan ketegarannya. Oleh kerana penggunaan acuan ketepatan, ketepatan benda kerja dapat mencapai tahap mikron, dan kebolehulangannya tinggi, spesifikasinya konsisten, dan lubang, bos, dll dapat ditebang.
Bahagian stamping sejuk secara amnya tidak lagi diproses dengan memotong, atau hanya sedikit proses pemotongan yang diperlukan. Ketepatan dan keadaan permukaan bahagian setem panas lebih rendah daripada sejukmencantum bahagian, tetapi masih lebih baik daripada coran dan pemalsuan, dan jumlah pemotongannya kurang.
Stamping adalah kaedah pengeluaran yang cekap. Dengan menggunakan kompaun mati, terutamanya mati progresif berbilang stesen, beberapa proses stamping dapat diselesaikan dengan satu tekan, dan keseluruhan proses dari pembongkaran jalur, meratakan, menumbuk hingga membentuk dan menyelesaikan dapat dicapai. Pengeluaran automatik. Kecekapan pengeluaran tinggi, keadaan kerja baik, dan kos pengeluarannya rendah. Secara amnya, beratus-ratus keping dapat dihasilkan setiap minit.
Setem terutamanya dikelaskan berdasarkan proses, yang dapat dibahagikan kepada dua kategori: proses pemisahan dan proses pembentukan. Proses pemisahan juga disebut meninju, dan tujuannya adalah untuk memisahkanmencantum bahagiandari kepingan sepanjang garis kontur tertentu sambil memastikan keperluan kualiti bahagian yang dipisahkan. Sifat permukaan dan dalaman logam lembaran yang digunakan untuk stamping mempunyai pengaruh besar terhadap kualiti produk stamping. Ketebalan bahan setem mestilah tepat dan seragam; permukaannya licin, tanpa bintik, bekas luka, calar, dan retakan permukaan, dan lain-lain; kekuatan hasilnya seragam, dan tidak ada arah yang jelas; pemanjangan seragam tinggi; nisbah hasil rendah; pengerasan kerja rendah.