Analisis sebab-sebab pengelupasan tuangan aluminium tuang pasir

- 2021-09-03-

Analisis sebab-sebab pengelupasan pasir tuangtuangan aluminium:

(1) Kekompakan permukaan setempat tidak baik, dan pengelupasan separa disebabkan oleh kegagalan lapisan padat di bawah tindakan kekuatan luaran kerana pemadatan permukaan yang tidak mencukupi atau keterikatan pemutus mati tempatan yang lemah.

(2) Morfologi mikroskopik penghalang sejuk. Morfologi mikroskopik penghalang sejuk merujuk kepada pengisian cecair logam yang tidak teratur atau tidak rata kerana perubahan tekanan semasa die casting. Apabila suhu acuan tempatan rendah, sejumlah kecil cecair yang memasuki rongga memukul dinding acuan dan padat menjadi lapisan kulit. Lapisan kulit akan dengan cepat dibentuk menjadi lapisan logam nipis oleh wap air dan asap minyak, dan kemudian logam cair yang masuk akan ditutup dan dipadatkan di permukaan. Kemudian antara muka lapisan terbentuk. Oleh kerana fenomena antara muka lapisan ini, kekuatan ikatan dengan matriks rendah, dan lapisan permukaan mudah terkelupas dan terkelupas di bawah tindakan menurunkan tegangan, daya pengembangan gas dan daya luaran seperti suhu tinggi, tembakan peening dan tekanan tinggi.

(3) Terdapat pori-pori mikro di bawah kulit, dan pengelupasan parsial adalah hasil dari pelepasan liang penyusutan udara subkutan di bawah tindakan kekuatan luaran.