Cara melukis coran aluminium

- 2021-09-09-

1. Sebelum melapisituangan aluminium, sediakan kualiti permukaan dinding bahan logam, yang merupakan kunci untuk lekatan lapisan seni bina. Bahan logam baru dari tuang aluminium buatan sendiri mesti dibersihkan, degreasing dan karat dikeluarkan, dan ada kedudukan di mana acuan condong. Pastikan anda menggunakan kain pasir halus untuk menggilap dan memfailkan pelbagai jenis. Cengkerang acuan yang telah diaplikasikan juga mesti dikeluarkan dari lapisan asalnya.

2. Kaedah pembasmian tradisional adalah membasmi secara manual dengan berus keluli atau kertas pasir, daya keluarannya rendah, dan kerosakan shell cetakan pemutus keluli aluminium tidak optimis. Kaedah pembasmian pasir adalah menggunakan pemampatan udara untuk meniup pasir kuarza ke permukaan acuan cekung.

3. Penebat haba lapisan tidak hanya terletak pada ketebalan lapisan, tetapi juga pada keliangan lapisan itu sendiri. Keliangan lapisan berada pada tahap yang sangat besar dipengaruhi oleh standard aplikasi dan kaedah yang digunakan, kerana tahap ruang bebas dalam lapisan kebanyakannya ditentukan oleh kadar volatilisasi air sederhana di permukaan cetakan acuan. Kaedah penggunaan biasa pelapis seni bina untuktuangan aluminiumadalah cat semburan, tetapi kadang-kadang cat digunakan, seperti pada perisian sistem penuangan dan kawasan riser. Mengikut perbezaan antara kelikatan peralatan penyemburan automatik dan lapisan seni bina, suhu penyemburan masih sedikit lebih tinggi.

Proses melukis semburan darituangan aluminiummempunyai kesan praktikal yang penting pada penampilan coran. Tujuan lukisan semburan adalah terutamanya untuk menjaga pemutus dengan lebih baik. Perhatikan kawalan suhu cat semburan dan belajar menerapkan kaedah yang sesuai untuk menyemburkan cat, yang dapat menjadikan penampilan coran kelihatan seperti baru.